Recenze: Aktuální expozice v DOXu

Architektonická perla v Holešovicích nám pravidelně i nepravidelně prezentuje české i zahraniční autory, jež ovlivňují současné dění v umění. Aktuálně můžeme projít prostory za společnosti několika výstav, a to například Martin Parr – Assorted Cocktail, Alžběta Jungrová – Blue Light Tonite, Petr Kvíčala – Sight Specific a dalších projektů. Račte vstoupit…

Martin Parr. Britský fotograf, sběratel a můžeme říci i spisovatel. Je lehce zapamatovatelný tím, že fotografuje především dění běžného života, způsobem, který žijeme dnes a denně. Jak sám říká, místo třetího světa, jež je cílem spousty fotografů, se soustřeďuje na ten první, náš. Jasné barvy, různá místa světa, konzumní svět, ale všude střední vrstva, denní výjevy. V jeho fotografiích se jistě pozná nejeden z nás. Ale pospěšte, výstava je v DOXu do 16.května.

Blue Light Tonite. Pravděpodobně celkem známý bar pro pražské i nepražské kavárenské povaleče. Jeho zdi zdobí výryvy jmen a vzkazů, což je celkem sympatické ve většině případů a navíc navozují jakousi osobnější atmosféru. Výstava je prezentace 24 portrétů Alžběty Jungrové, z prostředí baru Blue Light, známých i neznámých tváří. Některé jsou založené na atmosféře baru, jiné aranžované, avšak na atmosféře z baru to neubírá, ba naopak. Výstava je jako celek velice sympatická, svižné i úzkostnější fotografie jsou odrazem momentů z baru tak, jak je všichni známe. Vyšla i kniha portrétů, kde najdete ještě více, než je vystaveno. Fajn nápad, stojí za vidění, já se u nejedné fotografie i pousmála.
-
Abstraktní a liniové děje a logiky nám představuje Petr Kvíčala. Zig Zag Corridor je třešničkou. Na chodbě spojující výstavní prostor a kavárnu jsou na zdech vytvořeny geometrické linie tak, že se mění s Vaším krokem. Dále autor pracuje s krycími pásky a vytváří tak až počítačovou grafiku evokující plátna. Subjektivní pohled „geometrického“ umělce je rafinovaná hříčka, jež má mnoho úhlů pohledu.
-
Centrum DOX má mnoho co ukázat. Součástí je i knihovna, prostorný, vzdušný interiér i exteriér. Je to radost procházet se mezi díly, obzvlášť, dělají-li Vám společnost právě jen ona díla. Prezentují se zde i projekty jako “Umíme se postavit na vlastní nohy od Svazu Paraplegiků”, nebo další výstava ve výšinách Malé Věže DOXu, “Sladkost smrti.” Neposledním uměleckým výkřikem je jistě Shoe Jesus od Petra Motyčky, velice originální a rozměrově nemalé pojetí původně křesťanského známého výjevu.
-
Běžte do DOXu podpořit české umění.

autorka: Lucie Hojná